management coaching

Hoe ga jij om met (negatieve) polarisatie in jouw organisatie?

Het woord ‘polarisatie’ is nogal populair op dit moment, en daar is dan ook alle reden toe. Ik wil het hier hebben over polarisatie in organisaties, omdat ik in allerlei organisaties en rollen heb gemerkt hoe snel (negatieve) polarisatie op de loer kan liggen.

Positieve Polarisatie

Een (positieve) polarisatie kan prima werken om een verandering op gang te brengen. Het wordt een probleem als het te lang duurt. Er ontstaat een verscherping van tegenstellingen tussen groepen/mensen, discussies worden meer verhit, en dit leidt tot spanning en meer verdeeldheid. Niet handig omdat je binnen de organisatie als één team zou moeten werken en deze ongewenste polarisatie veel onnodige en negatieve energie kost.

Ik heb in mijn werk bij verschillende organisaties gewerkt, soms op het hoofdkantoor en soms op het lokale niveau. Hoe vaak ik wel niet gehoord heb ‘het hoofdkantoor begrijpt het niet’ en eerlijk is eerlijk, dat zei ik zelf ook wel eens. Terwijl ik dezelfde situatie vanuit mijn rol op een hoofdkantoor weer heel anders beleefde en ik ook wel eens gedacht heb ‘waarom begrijpen zij ons niet?’ Gedoe tussen en binnen teams, je hebt er vast wel mee te maken (gehad).

Waar begint Polarisatie

Waar begint het? Vaak begrijpen wij het gedrag en de intenties van de ander niet goed en vinden het soms ook lastig om die ander erop aan te spreken. Soms is er weinig contact, ontstaan er misverstanden, die kunnen leiden tot onderhuidse spanningen of nog erger tot confrontaties en escalatie.  

Ik wil je graag uitdagen om het volgende te doen:

  1. Ga eens in de schoenen van die ander staan en probeer je voor te stellen hoe het vanuit die positie is? Wat is dan belangrijk, wat wil die persoon/afdeling en waarom?
  2. Ga het gesprek aan en samen op zoek naar de overeenkomsten die jullie hebben. Stel vaak de vraag ‘waarom, en zeer waarschijnlijk kom je erachter dat jullie uiteindelijk hetzelfde doel nastreven.

Belangrijke spelregels:

  • Laat je ego thuis.
  • Jouw bestaande mening en eventuele oordelen laat je helemaal los.
  • Verdiep je in de manier van werken en doen van die ander, waarom is dat belangrijk en besef dat jij vanuit jouw rol het anders zal doen.
  • Luister goed totdat je alle informatie hebt, en begin dan pas met het bespreken van het issue/onderwerp wat jou dwars zit.

En je kunt dit natuurlijk ook op allerlei andere (privé) situaties toepassen. Ik hoop dat je mooie gesprekken zult hebben, meer verbinding en mooie resultaten gaat krijgen.

management coaching

Scroll naar boven